KONCEPCJA PRACY
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
W LUBZINIE
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych – ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
KONCEPCJA PRACY
na lata 2022-2026
- Promocja zdrowego stylu życia. Realizacja programów z edukacji prozdrowotnej.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę, dobro i piękno, kształtowanie właściwych postaw szlachetności
i zaangażowania społecznego. - Angażowanie rodziców do wspólnej pracy nad rozwojem dzieci.
Cele główne naszego przedszkola
Celem wychowania przedszkolnego jest:
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Wychowanek i przyszły absolwent naszego przedszkola
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- Motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego.
- Zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego.
- Umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania.
- Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość.
- Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem).
- Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi).
- Tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań.
- Samodzielność.
Posiada:
- Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.
- Podstawową wiedzę o świecie.
Umie:
- Cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie.
- Posługiwać się zdobyczami techniki (komputer).
Rozumie, zna:
- Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi.
- Zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną.
- Zasady kultury współżycia, postępowania.
- Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe.
- Potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną) oraz przestrzega ww. praw i zasad.
Nie obawia się:
- Występować publicznie.
- Reprezentować grupę, przedszkole.
- Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami.
- Wykazywać inicjatywę w działaniu.
- Wyrażać własnych uczuć.
Rodzice naszych wychowanków
- Otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka.
- Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola.
- Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem.
- Biorą udział wycieczkach, imprezach przedszkolnych, pomagają w ich organizacji.
- Działają na rzecz poprawy bazy materialnej i finansowej przedszkola.
- Wspólnie z personelem placówki na bieżąco rozwiązują problemy zaistniałe w sytuacji życia codziennego.
- Dbają o realizowanie jednolitego systemu wychowawczego dla szeroko rozumianego dobra dziecka.
Nauczyciele naszego przedszkola
- Zaangażowani w pracę przedszkola.
- Współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania.
- Wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia.
- Doskonalą i podnoszą swoją wiedzę i umiejętności.
- Wzbogacają warsztat pracy.
- Stosują nowoczesne i innowacyjne metody pracy.
- Prowadzą dokumentację zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym.
- Są komunikatywni, partnerscy, twórczy, otwarci na nowości, dyspozycyjni i taktowni.
- Współdziałają w tworzeniu i analizie procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w przedszkolu.
- Rozpoznają możliwości i potrzeby dzieci.
- Dbają o komfort, wysoki standard, bezpieczeństwo i higienę w pomieszczeniach placówki i poza nią.
Pracownicy naszego przedszkola:
- Odpowiedzialnie angażują się w zapewnienie troskliwej
i serdecznej opieki nad każdym dzieckiem, zwracając życzliwą uwagę na indywidualne potrzeby i oczekiwania wychowanków
i rodziców. - Uwzględniają oczekiwania rodziców i dzieci w zakresie zdrowego żywienia dzieci, stale doskonalą i zdobywają wiedzę na ten temat.
- Z zaangażowaniem dbają o komfort, wysoki standard, bezpieczeństwo i higienę w pomieszczeniach placówki i w ogrodzie przedszkolnym.
Kultywowanie naszych przedszkolnych tradycji
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność
i specyfikę.
- Dzień Komisji Edukacji Narodowej.
- Spotkanie z policjantem.
- Jesienny bal.
- Mikołajki.
- Spotkanie Opłatkowe .
- Karnawał z babcią i dziadkiem.
- Kolędowanie przy żłobku – jasełka w Kościele Parafialnym.
- Powitanie wiosny z Marzanną.
- Festiwal Piosenki w języku angielskim. Festiwal Piosenki Przedszkolnej.
- Święto Flagi.
- Herbatka rodzinna z mamą i tatą.
- Obchody Dnia Dziecka.
- Pożegnanie starszaków.
- Dni otwarte dla dzieci, które po raz pierwszy przyjdą do przedszkola.
- Czwartkowe Głośne Czytanie Dzieciom – czyta Pani Janina Para (emerytowana nauczycielka).
- Zabawy integracyjne z rodzicami, pikniki.